Tänkte bara berätta att efter att kollat av en skvätt på ett amerikanskt forum visade det sig att jag läst manualen med fel glasögon. På denna kärran mäts inte tyngdpunkten från vingroten, utan från brytningen mitt på vingen. Så nu har jag vägt av modellen igen och faktiskt tagit bort nästan 350 gram i nosen. Slutnotan hamnar nu ca 7100 gram. Faktiskt förvånande nära den angivna vikten på 6950 gram.
När jag ändå var igång bytte jag miniservot jag hade till luftventilen. Jag vågar inte köra det med en 6v nimh. De små servona skall tydligen vara riktigt känsliga. Nu sitter det ett klassiskt Futaba 3001 istället.
Sedan kom jag på att det är fiffigt att kunna komma åt glödstiftet, vilket jag lite nesligt hade glömt. Installerade en glödstiftsförlängare och gjorde ett stötte hål vid ljuddämparen. Det är nog inte helt fel att det är större så luften har lättare att komma ut.
När jag skulle prova ombordglöden, innan jag satte på motorkåpan, var klockan ca 05:23 på lördag morgon. Vid den tiden funkar mina olika kroppsdelar hyggligt, men hjärnan har lite övrigt att önska. Jag kopplade in glödklämman i panelen och krängde på den på glödstiftsförlängaren. Då hördes ett mystiskt ljud - pjuutt! Vafalls, det fungerade inte

. Konstigt var stiftet trasigt? Bytte stift och provade igen. - pjuutt! Det stiftet var också trasigt. Nämen va f-n

. Är jag så j-vla korkad att jag inte kan installera en glödförlängare

. Den har 2 kablar, hur svårt kan det vara? Fram med multimetern och kolla vad som hade kontakt med vad. Allt stämmer. Vad kan det vara? Tittar ner på panelen och ser att glödklämman är inkopplad i två hål. Ett rött och ett svart. Precis bredvid det röda så står det: STARTER

. Inte så konstigt att stiften rök när jag tryckte på 12 stadiga volt. Är hjärnan dum, får plånboken lida

. Turligt nog gick det att köpa nya av MBS när han hälsade på i Gråbo.
Staffan: Med de nya lätta hjulen blir tyngdpunktsförskjutningen bara 13 mm när ställen fälls upp. Bra va?
Här kommer några bilder:


