ESM F6F Hellcat

Byggen som är på G!

Re: ESM F6F Hellcat

Inläggav magnuswrang » lör 31 maj 2014, 20:16

Pressen känns skön från vännerna.Vingen ihop limmad.nu kommer jag starkt på slutet.
Bilder kommer.
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav magnuswrang » mån 26 maj 2014, 13:30

Hej på er!
Vilken press ni satte blir till att ligga i.Så jag kan vara med men Ki84 hadde varit nice med en Warbird träff.
Nu har jag inge mer inbokat mer än söka jobb.
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Inläggav Emil » sön 25 maj 2014, 21:12

Japp, det blir till att öva mera. Nu mer korvlådestyrning, blir det både bättre och sämre. Tar nog ett par timmars flygning innan det sitter...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » fre 23 maj 2014, 23:08

Ja den gick riktigt gott! Mäktig, stabil, vindtålig och inga hyss för sig. Jag gissar att du landade utan klaff? Träna på att landa med klaff, det är till stor hjälp vid lite större kärror. Själv brukar jag när det är lite trafik på fältet emellanåt tillägna en tank då och då till att enbart starta och landa. Speciellt landningar vill jag påstå är det svåraste och beteendet kan skilja sig rejält mellan olika kärror. Man kan aldrig träna start och landning för mycket, gräset är aldrig lika långt eller kort och vinden ligger aldrig i samma riktning.
Vi får ta en riktig ww2 afton i sommar, det borde ju gå att skramla ihop ett antal maskiner.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » fre 23 maj 2014, 17:21

Nu är den flugen! Linkan fick den äran, då mina knän inte var lika stabila som vanligt. Faktum är att de darrade betänkligt...

Lite senare på kvällen slutade benen darra och modet kikade fram. Den flög fantastiskt bra! En OS-200 i den kärran sitter perfekt. Jag skulle aldrig sätta i något mindre, även om det kan fungera. Den flög rent och följsamt och kändes smidig i luften. :D :D

Lyckades dock köra av fältet vid landningen, lite fel vinkel och lite mycket fart. Landställsluckan slets av, med det är ordnat på 9 minuter, inklusive torktid :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Lars » sön 11 maj 2014, 13:34

Du kunde har frågat mig... Har redan provat köra stift på starter-uttaget. Funkade väldigt bra, en väldigt kort stund... :oops:
Lars
Kassör

Inläggav Emil » tis 06 maj 2014, 23:17

Tänkte bara berätta att efter att kollat av en skvätt på ett amerikanskt forum visade det sig att jag läst manualen med fel glasögon. På denna kärran mäts inte tyngdpunkten från vingroten, utan från brytningen mitt på vingen. Så nu har jag vägt av modellen igen och faktiskt tagit bort nästan 350 gram i nosen. Slutnotan hamnar nu ca 7100 gram. Faktiskt förvånande nära den angivna vikten på 6950 gram.

När jag ändå var igång bytte jag miniservot jag hade till luftventilen. Jag vågar inte köra det med en 6v nimh. De små servona skall tydligen vara riktigt känsliga. Nu sitter det ett klassiskt Futaba 3001 istället.
Sedan kom jag på att det är fiffigt att kunna komma åt glödstiftet, vilket jag lite nesligt hade glömt. Installerade en glödstiftsförlängare och gjorde ett stötte hål vid ljuddämparen. Det är nog inte helt fel att det är större så luften har lättare att komma ut.

När jag skulle prova ombordglöden, innan jag satte på motorkåpan, var klockan ca 05:23 på lördag morgon. Vid den tiden funkar mina olika kroppsdelar hyggligt, men hjärnan har lite övrigt att önska. Jag kopplade in glödklämman i panelen och krängde på den på glödstiftsförlängaren. Då hördes ett mystiskt ljud - pjuutt! Vafalls, det fungerade inte :? . Konstigt var stiftet trasigt? Bytte stift och provade igen. - pjuutt! Det stiftet var också trasigt. Nämen va f-n :x . Är jag så j-vla korkad att jag inte kan installera en glödförlängare :oops: . Den har 2 kablar, hur svårt kan det vara? Fram med multimetern och kolla vad som hade kontakt med vad. Allt stämmer. Vad kan det vara? Tittar ner på panelen och ser att glödklämman är inkopplad i två hål. Ett rött och ett svart. Precis bredvid det röda så står det: STARTER :shock: . Inte så konstigt att stiften rök när jag tryckte på 12 stadiga volt. Är hjärnan dum, får plånboken lida :oops: . Turligt nog gick det att köpa nya av MBS när han hälsade på i Gråbo.

Staffan: Med de nya lätta hjulen blir tyngdpunktsförskjutningen bara 13 mm när ställen fälls upp. Bra va?

Här kommer några bilder:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » mån 10 mar 2014, 23:16

Undrar om det går att mixa ställen med höjdrodret ? Har någon provat ? Tänkte på tyngdpunktsförskjutningen. 8-)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » tis 04 mar 2014, 23:28

Jag har inte heller sett någon i luften ännu! Ser verkligen fram emot våren och premiärturen 8-)
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » tis 04 mar 2014, 18:35

Fint att det löste sig med vikten. Det är en respektingivande kärra du fått ihop! Kan inte minnas att jag sett någon Hellcat i luften, ser fram emot detta! Jo combat-Hellcat har jag sett men det räknas inte ;)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Nästa

Återgå till In the workshop