Man tager vad man haver...

Byggen som är på G!

Re: Man tager vad man haver...

Inläggav Linkan » mån 10 nov 2014, 07:35

Emil skrev:Räcker det verkligen med en motor :?: :shock: :D
Bild

Den där ska ju Staffan bygga under julledigheten :D :D :D
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Claes W » fre 07 nov 2014, 17:28

Jodå, jag har sett den men den var aldrig med på the short list. Min erfarenhet av modellmotorer ger vid handen att en motor är OK, två motorer reducerar flygtiden med ca 30% o sedan blir det bara värre. På ett sjöflygmeeting på Dragsängarna brukar det vara med en modell med sex motorer - den är VÄLDIGT sällan i luften men den låter mycket på marken... OBS att jag refererar till antalet motorer per modell :D

Nää, det blir en högst konventionell version!
C
Claes W

Inläggav Emil » fre 07 nov 2014, 17:20

Räcker det verkligen med en motor :?: :shock: :D
Bild
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Claes W » tor 06 nov 2014, 21:35

Den blir 228 cm i spv, vilket är en ynka bit mer än kvartsskala, med en Saito 36 cc fyrtaktare i nosen. Tanken är att det ska bli lite bling-bling, ljus, instrumentbräda etc men samtidigt har jag inga ambitioner att den ska bli skalariktig i alla avseenden - grundtanken är att köpa till så lite byggmaterial som det är möjligt
Claes W

Inläggav Johan J » tor 06 nov 2014, 19:15

Kul med en Tripacer! Det tror jag inte vi haft någon innan. Vilken storlek?
Användarvisningsbild
Johan J

Man tager vad man haver...

Inläggav Claes W » ons 05 nov 2014, 16:29

Efter att gjort Beech Staggerwing klar för premiären har vädret inte velat samarbeta så det har inte blivit någon flygning men väl en halvtimmes taxikörrning i ordentligt byig vind. Tyckte att planet är lite tungt men det är många vingar som hjälper till o den ville lätta tämligen omgående men det ville inte jag att den skulle göra - det blåste upp mot 10 meter i byarna... Så nu står den i hangaren o väntar på "väder"

Har sedan moddat Pawneen med backspeglar, vajeravvisare, tankmätare, landningsstrålkastare, trimroder etc. Men även sådant pill blir klart o vad ska man då göra?? Man sätter sig i hobbyrummet med bra musik i högtalarna, ett glas, eller två, hönsabrännvin som Kent kallar drycken och gör en inventering av vad som finns på hyllorna.

En motor (Saito 36 cc), ett nosställ, en massa balsa av olika slag, hjul o ställ från modeller som av en eller annan anledning inte finns kvar plus en ide' om att det kan vara trevligt att bygga något i stället för att enbart montera.

Efter att ha letat uppslag på airliners.net är bygget igång: En Piper Tri-Pacer som byggs enligt principen i rubriken. Det innebär att den kommer att vara ljusår ifrån vad Staffan o andra mästerbyggare häromkring åstadkommer men dels kommer det att ta hela vintern, dels får jag användning för en massa material o delar som jag har liggande o framför allt hoppas jag någon gång i vår få flyga ett scratchbygge - det var några år sen sist. Den som lever får se...

Än så lämge är kabinen klar, infästningen för nosstället gjort o arbetet med att göra en plugg till motorkåpan pågår.
Claes W

Föregående

Återgå till In the workshop