av Claes W » ons 05 nov 2014, 16:29
Efter att gjort Beech Staggerwing klar för premiären har vädret inte velat samarbeta så det har inte blivit någon flygning men väl en halvtimmes taxikörrning i ordentligt byig vind. Tyckte att planet är lite tungt men det är många vingar som hjälper till o den ville lätta tämligen omgående men det ville inte jag att den skulle göra - det blåste upp mot 10 meter i byarna... Så nu står den i hangaren o väntar på "väder"
Har sedan moddat Pawneen med backspeglar, vajeravvisare, tankmätare, landningsstrålkastare, trimroder etc. Men även sådant pill blir klart o vad ska man då göra?? Man sätter sig i hobbyrummet med bra musik i högtalarna, ett glas, eller två, hönsabrännvin som Kent kallar drycken och gör en inventering av vad som finns på hyllorna.
En motor (Saito 36 cc), ett nosställ, en massa balsa av olika slag, hjul o ställ från modeller som av en eller annan anledning inte finns kvar plus en ide' om att det kan vara trevligt att bygga något i stället för att enbart montera.
Efter att ha letat uppslag på airliners.net är bygget igång: En Piper Tri-Pacer som byggs enligt principen i rubriken. Det innebär att den kommer att vara ljusår ifrån vad Staffan o andra mästerbyggare häromkring åstadkommer men dels kommer det att ta hela vintern, dels får jag användning för en massa material o delar som jag har liggande o framför allt hoppas jag någon gång i vår få flyga ett scratchbygge - det var några år sen sist. Den som lever får se...
Än så lämge är kabinen klar, infästningen för nosstället gjort o arbetet med att göra en plugg till motorkåpan pågår.