Man tager vad man haver...

Byggen som är på G!

Re: Man tager vad man haver...

Inläggav Claes W » sön 14 dec 2014, 16:35

Projektet framskrider sakta. Sågade ut spryglar till kroppen o vingroten o borrade upp för vingröret. Gick inte bra - balsan fläks upp o hålet blir alldeles för stort. Bara att börja om o testa en alternativ borrningsteknik. Borrar ur hälften från ett håll, vänder biten o tar resten. Blir jämna fina hål o mycket bättre passning. Metoden heter Trial and Error. Kostar mycket energi, hög materialåtgång men det brukar bli bra i slutändan när man hittar ett arbetssätt som fungerar

Ritningsunderlaget är inget vidare - går åt mycket tid att fundera på hur det är tänkt men efter en dubbel dos Famous brukar det gå att komma på en lösning.

Stabbe. höjdroder, fena o sidoroder är klara att kläs. Nosstället inpassat, motorbocken på plats, motorhuven "nästan " klar - återstår sprutspackling o slipning, sprutspackling o slipning etc etc. Men först står vingkonstruktionen i fokus. Funderar på om det ska bli den "typiska" runda Piper vingspetsen eller en modifierad, rakare variant. Båda alternativen finns representerade på airliners.net.
Claes W

Inläggav Claes W » tor 11 dec 2014, 15:25

I söndags em ringde sonen och undrade "om vi har nått särskilt planerat?" Han är pilot o skulle ut på en veckoflygning och hans sambo hade fått halsfluss. Utryckning för att hämta hit deras två barn, 4 o 1,5 år. Lämnade tillbaka dem idag. Så projekt Tri-Pacer har legat helt stilla i flera dagar men det är också det enda som legat still - hade glömt hur aktiva små barn är... Märkligt så finurliga de är - finns inte en inställning på TV, radion, mobiler eller fjärrkontroller som dom inte fingrat på

MEN: har i alla fall hämtat nosstället som varit på översyn hos Kent samt lämnat ett icke föraktligt bidrag till MBS dagskassa genom inköp av diverse byggmaterial. Planerar återstart av bygget inom kort.
Claes W

Inläggav Staffan B » ons 10 dec 2014, 23:06

Hur går det för dig Claes ?? :?:
P.S. Använder spice nästan varje Fredag :? Står så på Tacokryddan, är det farligt tro ? 8-)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » tor 20 nov 2014, 20:30

Bra jobbat Claes! Roligt att testa lite sällsynta byggtekniker då och då.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Claes W » tor 20 nov 2014, 17:14

Grävde ur frigoliten ur pluggen idag och tog bort resterna med aceton. Blev alldeles utmärkt - på gränsen till kanonbra. Återstår dock en hel del spackling/slipning men har i alla fall testmonterat motorkåpan och genast ser kroppen (Tri-Pacerns - inte min) bättre ut.

Märkligt det där med aceton. Får inte säljas hur som helst längre pga att det används för att göra substansen spice rökbar så nu är den bortplockad från hyllorna på ICA o i stället kan aceton inhandlas över disk i deras spelbutik!!!?

Alla surrar om att spice är ett ganska nytt påhitt men jag kan inte hålla med. När det var dags för skoldans för sisådär en 55 år tillbaka i tiden använde nästan alla killar spice - rakvattnet hette Old Spice. Häpp!!
Claes W

Inläggav Claes W » mån 17 nov 2014, 19:00

En, bland många andra, bra sak med modellflyg är att man får testa saker som annars aldrig skulle bli av. En sådan är att tillverka t ex motorkåpor. I dag var det dags: det aktuella projektet ska få en motorkåpa i glasfiber. Pluggen har jag gjort i frigolit som har spacklats o slipats i omgångar. Har lagt de första lagren med ganska tjock väv som nu ska härda övernatten. Sedan karvar jag bort frigoliten o tar de sista resterna med aceton. Sedan lägger jag ytterligare några lager på insidan plus ett sista ytterlager med mycket fin väv. Sedan är det bara spackel o slipning - i flera omgångar - kvar. OCH målningsjobbet - det är ju då man verkligen får se hur det gick..
Claes W

Inläggav Claes W » mån 17 nov 2014, 18:40

Staffan: Tack för ditt erbjudande betr hjälp a fixa bilder till siten. Jag hör av mig!
Claes W

Inläggav Claes W » fre 14 nov 2014, 20:49

Bilder - ja, bara jag lär mig hur man lägger upp dem på denna site
Claes W

Inläggav Staffan B » tor 13 nov 2014, 19:38

Hoppas vi får se lite bilder på projektet framöver Claes ;) Även bling blinget 8-)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Johan J » tis 11 nov 2014, 18:38

Claes, stämmer bra det du säger med 30% mer marktid med flera motorer.. Sen blir det ju minst 30% mer spännande med, vilket kan vara väldigt mycket mer än tillräckligt ;)
Användarvisningsbild
Johan J

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop