Piper Pawnee från Hangar 9

Byggen som är på G!

Underbart Johan!

Inläggav magnuswrang » ons 21 jan 2009, 19:10

Hej på dig!

Trevligt att du kommit i gång du också...blir trångt med alla stora kärror till sommarn...

Piper Pawnee 202cm
Stuka 202cm
Yak 180cm
Taxi 240cm
Corsair 180
P47 170cm
Kelly 140cm

Som jag kan se så är det 6st nya som kommer besöka fältet i sommar......
Senast redigerad av magnuswrang tor 22 jan 2009, 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Magnus W
Användarvisningsbild
magnuswrang

Se där ja!

Inläggav Linkan » tis 20 jan 2009, 22:22

Jag visste att det skulle komma ett litet "reportage", frågan var bara när... Roligt att du har kommit igång Bild . Jag har själv funderat på att riva av klädseln på en arf och "göra det riktigt" någon gång. Tror att min CAP ska få smaka på den medicinen nästa vinter....
Kylskåp i bygglokalen :shock: . Bild
Fantastiskt roligt att det är så många nya modeller på gång till sommaren 2009!
Lycka till så länge, den kommer du få fin!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Re: Piper Pawnee från Hangar 9

Inläggav redbaron » tis 20 jan 2009, 22:14

Kul att se en byggtråd ifrån dig Johan!! Bild

Först trodde jag det var Johan R som var far till denna byggtråd så jag hade svårt att tro på vad såg.... :shock: (Inget elakt menat Johan R :D )

Verkar som om det börjar bli väldigt vanligt att folk köper nya ARFs och sliter av klädseln för att göra om dem så de blir mer personliga. Kul! Skulle själv vilja prova detta men det börjar bli lite trångt med modeller i lägenheten, i alla fall säger min flickvän det. :roll:
Användarvisningsbild
redbaron

Piper Pawnee från Hangar 9

Inläggav Johan J » tis 20 jan 2009, 19:19

I egenskap av föreningens förmodligen just nu slöaste byggare ska jag iallafall försöka prestera en byggtråd Bild

Beställde mig i somras en Pawnee från Hangar 9, ett flygplan som tillhör ett av mina favoriter. I november kom så äntligen en stor låda. Efter att ha reparerat sommarens synder och fixat lite andra projekt utanför modellflyget är det så dags nu.

Det målningsschema som hangar 9 valt tilltalar nog den Amerikanska marknaden men inte mig.

Bild

Eftersom det sålts nästan 100 stycken bara i Sverige kan ju inte min se ut riktigt som alla andra. Steg ett blev att riva av en hel del klädsel, grönt och blått ska bort. Måste ju passa på att provmontera också!

Bild

Notera vinylskivorna, jag och några icke-modellflygande polare har en liten lokal som är utrustad med skivspelare, elgrill & kylskåp. Trevligt men produktivitetshämmande.

Nästa steg efter klädsel bort blev att börja ge sig på de målade detaljerna. Efter en timmas våtslipande med fint papper var en del av färgen ett minne blått. Ska man vara lite elak kan man fråga sig varför inte Hangar 9 lagt ner samma energi på att få klädseln att fästa som färgen?

Bild

Vis av tidigare modellers öde beställde jag redan från start en extra motorkåpa och lite annat.. Nästa steg blir att försiktigt våtslipa bort den turkosa färgen på cockpiten, om det går.. Sen ska jag bestämma mig för hur den ska se ut, kanske det svåraste momentet. Stay tuned!

Bild
Senast redigerad av Johan J tis 27 jan 2009, 21:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Johan J

Föregående

Återgå till In the workshop