Man tager vad man haver...

Byggen som är på G!

Re: Man tager vad man haver...

Inläggav Johan J » lör 07 feb 2015, 19:53

Snyggt Claes! Och tycker definitivt du ska räkna in dig i ''giganternas'' skara!
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Claes W » lör 07 feb 2015, 15:40

FFG utomhus! Hade stora planer på målningsschemat men till slut vann KISS-metoden. Jag vill ha en modell som ska synas bra på håll i luften o med tanke på att den hör till Piperfamiljen tycker jag att gult hör till på något sätt.

Bilderna är med o utan motorhuv - huven endast satt på plats utan skruvar. Återstår en hel del slipande poå huven innan den ska målas.
Bild
Bild

Ute i bra, dvs avslöjande, belysning är det oundvikligt att tanken på att kanske behöva byta klubb kommer smygande. När man vistas på samma fält som giganter som Staffan, Linkan, Johan, Emil etc inser man att det verkligen är skillnad på utställningskvalite' o amatörbygge. MEN: Egentligen är det huvudsaken att man har trevligt under bygget o att modellen flyger hyfsat, Inte sant??
Claes W

Inläggav Claes W » sön 01 feb 2015, 20:08

Ett alldeles omärkligt litet steg för mänskligheten men ett stort steg för det på-gående projektet "Look alike Tri-Pacer": Kroppen är klädd med Solartex, vingarna likaså, samma gäller fairings till landstället. Dessutom har jag hittat en liten grej som ska bli kompassen som sitter ovanför instrumentbrädan.

Propellern, en 20 x 8 träpropeller, har kommit men har ännu inte målats/balanserats men en första motorstart är inte långt borta. Hoppas på lite mera samarbetsvilligt väder!

Spackling/slipning av motokåpan pågår men även här ställer vädret till det. Vill få de sista lagren sprutspacklade men då vill jag vara utomhus - det luktar!!

Sedan är det väl som alltid - resultatet blir aldrig som föresatsen var när projektet planerades - nu gäller det att gå i mål!!
Claes W

Inläggav Claes W » fre 30 jan 2015, 17:59

Fredag eftermiddag. Förbereder middagen - idag blir det ångkokt torskrygg, stompad potatis med riven västerbottenost, gröna småärtor o skirat smör - men svårt att enbart fokusera på matlagningen. I bakhuvudet surrar frågan - vilket färgschema ska jag välja??? Har beställt några sprayflaskor men nyanserna blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Den röda blev "skär" o den gula är intensivt gul... Bara som exempel. Trycka färgprover är svåra att bedömma - det blir nästan aldrig som man tror när man sprutar upp ett prov...

Gult o blått? För patriotiskt??? Gult o vitt med några smala svarta stripes Rött o vitt? Vill helst enbart ha raka linjer - det är svårt att få till färgscheman med många böjar o kurvor - svårt att få snyggt o lika på båda sidorna.

Får grunna vidare.
Claes W

Inläggav Staffan B » mån 26 jan 2015, 08:33

Hej Claes, många av de maskiner har samma princip som din, Triplanet, Storken med fler. Solartexen är ju strukturerad men egentligen mycket fin. Sprutar du ett varv färg på den så blir ytan utmärkt att tejpa på. Använd inte vanlig maskeringstape, den suger färg i kanterna, utan tape som är gjort för ändamålet. Färgtrend tog hem smal tape för såna lackeringar. Magnus har också lacktape. Annars har jag sådan tape hemma. Förslag : gör ett test på en spillbit. Det bästa egentligen är att spruta dina ex. ränder. Spruta i så fall tunt först efter kanterna, låt det torka lite och spruta sedan färdigt. Detta minskar risken att det tränger under tapen.. Ha det !!
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav VictorBjörkman » sön 25 jan 2015, 21:27

Hej Claes! Om du är osäker på om tejpen fäster mellan listerna då kan du ju alltid säkra skarven med lite lack så slipper du att färgen kryper under tejpen!

Med vänlig hälsning, Victor
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Claes W » sön 25 jan 2015, 21:12

jodå - det är solartex o det har jag jobbat mycket med tidigare men vad som gör mig tveksam i det nu aktuella fallet är att bakroppen är uppbyggd av lister o det är stora ytor mellan listerna där det blir "svårt" att trycka till maskeringstejpen ordentligt - det finns inget bakom att trycka emot om du förstår vad jag menar...

någon målning ska det bli - kan ju inte flyga omkring med en helvit kärra - har ju fortfarande mer än ledsyn.....
Claes W

Inläggav Staffan B » sön 25 jan 2015, 14:41

Hej Claes, är det solartex du klär med ? I så fall är det inga problem med tape. Det mesta jag byggt är klätt med det. sedan har jag sprutat med vanlig lackfärg. Använd gärna den " snälla " tapen.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Claes W » sön 25 jan 2015, 12:53

Vingen till Tri-Pacer är en konventionell konstruktion med en uppbyggd vingbalk, spryglar o captrips. Det blir lätt och starkt - ska utan problem hålla för mina "söndagsflygningar"
Bild

Hade ursprungligen tänkt använda en Saito fyrtaktare men den väger drygt 1700 gr med motorbock, ljuddämpare o tändsystem. I stället sitter det nu en Mintor 38 cc tvåtaktare i nosen. Blev tvungen att modifiera infästningen av noshjulet men det var
inget större problem.
Bild

Alltid kul att göra en provmontering med nästan alla delar på plats. Med lite god vilja kan man ana dragen av en Tri-Pacer. Vill ha TP inom spannet 25% -30% av kordan och modellen balanserar nu på 28%. Nu ska två servon o tre ackar in i kabinen så det känns bra att slippa balansera upp den med bly.
Bild

Stabben o fenan är endast nålade vid kroppen - väntar med att limma dessa detaljer tills kroppen är målad. Beslutsångest beträffande målningsschema - är lite osäker på hur klädseln svarar på maskeringstejp etc etc.

Återstår att göra o klä två bitar som dels avslutar kroppen o samtidigt stöder fenan
Bild
Claes W

Inläggav Emil » tor 22 jan 2015, 21:28

Jag vet att du inte längre använder metanolmotorer, men denna skulle sitta som en smäck:

http://www.blocket.se/halland/OS_160_Ge ... ?ca=16&w=3

ÅÅÅÅ vad det skulle låta gott :D
Användarvisningsbild
Emil

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop