Kyosho J3 Cub -50

Byggen som är på G!

Re: Kyosho J3 Cub -50

Inläggav Emil » tis 24 mar 2015, 23:06

Inte alls omöjligt att det blir en FPV av den lilla stackaren. Först får vi se hur den flyger :roll:
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Claes W » mån 23 mar 2015, 13:17

Kärran påminner lite om "Spirit of Saint Louis"... i den meningen att Charles inte kunde se ut genom frontrutan (pga inmonterad extratank) utan fick kika ner genom sidrutorna. Piloten i Cuben har väl ett liknande problem om jag tolkat bilderna rätt... Kanske ett FPV-projekt????
Claes W

Inläggav Staffan B » sön 22 mar 2015, 23:20

Du har fått upp ordentligt nu ! Spelar väl ingen roll hur den ser ut, blir ändå hyfsat billigt att testa med. Du måste testa 180 graders start det är häftigt, glöm inte ducka bara :lol:
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » sön 22 mar 2015, 21:35

Nu är den stackars kraken i alla fall flygfärdig. Som ni ser gör den sig bäst under mörkerflygning :-). Jag har inte lagt mer tid än att den skall bli flygfärdig och att den i luften åtminstone eventuellt kanske kan likna en CUB.
Linkan skänkte en motorkåpa i ABS som jag lackerade med biltemas bättringsfärg. De hade två gula nyanser och jag valde den som var minst olik. Det härliga med detta är att jag äntligen får flyga en CUB. Dessutom behöver jag inte skämmas när jag provar, åtminstone inte om det är tillräckligt mörkt :D . Är CUB kul flygning, så skall jag använda mig av ett bättre grundämne. Efter att ha tagit bort de dryga 200 grammen bly som satt fasttejpade på stjärten fick den slutvikten 3.7 kg. Med ett vingspann på 1800 mm blir det den i särklass lägsta vingbelastningen jag har haft på någon kärra. Skall bli spännande! Här kommer några bilder på missfostret. Som sagt jag lappade bara ihop det värsta...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 17 mar 2015, 23:07

Jag tror att alla mina konton borde spärras :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Lars » sön 15 mar 2015, 22:55

Ett besök på tradera och så sker detta? Du får nog fundera på att spärra ditt konto. Kan gå illa annars... ;)
Lars
Kassör

Kyosho J3 Cub -50

Inläggav Emil » sön 15 mar 2015, 21:40

Jag var ute på Tradera för första gången för några veckor sedan. Där fanns en Kyosho Cub i 50 storlek. Det var motorn och servona som jag var intresserad av. Samtidigt har jag aldrig flugit en CUB, så lite nyfiken på den blev jag också. Jag la ett lågt bud och glömde sedan av att jag gjort det. Jag blev en smula förvånad en vecka efteråt när det visade sig att jag vann budgivningen. När jag hämtade kärran såg det ut som jag trodde. En jättefin Saito 82, fina servon och en smått galen CUB. Motorkåpan var sågad i 3 bitar. Det är mer hål än helt. Motorn placerad åt fel håll, och på fel plats på brandväggen. Det sitter en tank på 0.5 liter. Flygtiden med den tanken och motorn ligger nog på nästan en timme. Den är blyad med 265 gram i stjärten. Tejp av modell som man slår in julklappar med är lindad både här och var. Ett landningsställ som ser ut som en blandning mellan en elvisp och en riktigt gamma julgran. Här kommer några bilder på skönheten:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Började med lite justeringar som att installera en ny tank med lämplig storlek, slipa brandväggen plan ,jämna ut brandväggen med ny plywood och epoxy och justera landningstället:
Bild
Bild
Bild
Bild
Vi får väl se vad det blir av detta, men flyga skall den i alla fall. Blir nog utan motorkåpa, för den orkar jag nog inte ge tillräckligt med omsorg.

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Återgå till In the workshop