Bränslesäkra motorrummet?

Allt som berör modellflyg

Re: Bränslesäkra motorrummet?

Inläggav Staffan B » tis 12 maj 2015, 21:36

Instämmer med nedanstående talare i frågan motorutrymmet ;) Färg i allmänhet, ja Mbs har ju tagit hem ett antal sprayflaskor i olika färger och de ska ju tåla det mesta. Största problemet är egentligen inte Metanolen utan nitron som ställer till det. Framförallt om man sölar färskt bränsle på modellen, den förbränns ju sedan. Tro det eller ej men sedan jag själv började flyga så målade jag alla modeller med Servalack. I dag på de modeller jag har Triplanet/ dc3:an/ Storken m.fler är målade med vanlig Pansarol vilket motsvarar Servalacken. Har aldrig haft något större problem med lacken , Kan möjligtvis vara lite runt nosen men inte farligt. Vad som är tråkigt är att de kan inte blanda mindre än en liter vilket gör att det blir rätt dyrt. Text ,logos går utmärkt med Humbrolfärger. Detta får väl stå för mig. ;)
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Linkan » tis 12 maj 2015, 21:15

Jag har bränslesäkrat med 2k golvfärg, epoxy + t-röd och Biltemas lamineringsepoxy. Alla tre har fungerat bra.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav VictorBjörkman » tis 12 maj 2015, 20:41

http://www.mbs-rcmodels.se/sprayfarg-branslesaker/

Sedan skall även Colorworks varnish alkyd fungera (Emil tipsade) har dock inte provat denna än. Finns på jordnära har jag för mig!

Men lacken från Topflite har jag provat och den fungerar bra. Har även provat 2k lack för industriellt bruk från jobbet och det fungerar också.

/Victor
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Bränslesäkra motorrummet?

Inläggav tblom » tis 12 maj 2015, 10:09

Undrar vad ni använder för färg/lack/eller vad det nu är för motorrummet som tål metanol?
Min fråga är också färg i allmänhet som tål metanol.
MVH
Tomas
tblom

Återgå till Allmänt