Seagull Radial Rocket ARF

Byggen som är på G!

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Emil » fre 08 jan 2016, 19:33

Här går det inte så snabbt vill jag lova, men kul är det! Har fått pyssla lite då och då, även om det varit mycket annat trevligt under helgerna som fått mer tid. Så här har det sett ut:
Jag började med att ge mig på landställen. I originalutförande tror jag inte de håller för mer än ett par landningar. Med modifikationen hoppas jag att de håller några fler. Jag ville ge benet fjädring och styva upp infästningen av hjulkåporna, utan att binda ihop dem. Benen behöver kunna röra sig fritt fram och tillbaka, utan att rycka sönder hjulkåporna.
Så här såg det ut från början. Landställsbenet är så långt och vekt att hjulet flyttar sig centimetrar bara genom att peta på det. Hjulkåpan skall skruvas fast vid vinken och har inte stöd närmare hjulet:
Bild
Återanvände bygeln och fäste i ett bättre ben som jag hade liggandes:
Bild
Bild
Efter det anpassade jag höjden på den medföljande infästningsklossen samt såg till att ett stöd gick ner närmare hjulet som gick att fästa hjulkåpan i. För att styva upp grundpinnen till landställsbenet så fäste jag en aluminiumvinkel. Det blev lite extra komplicerat eftersom den måste kunna bytas NÄR jag landar hårt. Längst ut på benet fäste jag en kloss som centrerar benet i hjulkåpan åt ena hållet och låter benet röra sig utan att påverka hjulkåpan åt andra hållet. Insidan på hjulkåporna klädde jag med 0.4 mm plywood. Tjockare än så fick inte plats, men det hjälper nog till lite i alla fall.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
För att få på hjulkåpan få på hjulkåpan så trycker man på den på tvären, vrider och trycker den hela vägen mot vingen. Lite knepigt att få till att allt passar och fungerar, men det funkade.
Bild
Bild
Bild
Bild
Hjulen byttes mot några som var lite större och lite bättre. Sedan skruvades kalaset fast:
Bild
Bild
Sedan var det dags att färdigställa motorinstallationen. Bytte plats på nippeln för avgastryck, så den inte längre gick rakt in i motorn. Monterade sedan tankventil och glödförlängare. Den sista håltagningen avklarad och motorinstallationen var äntligen klar:
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan skulle vingen färdigställas. Ett enkelt och klassiskt ARF-jobb. Bytte som vanligt ut de medföljande linkarna, då de ända de är bra på är att få mig att skratta. Sedan limmades vingen ihop, ett extra stöd för vingbultarna knåpades till och ett stycke bellypan limmades dit.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan gav jag mig på stjärtpartiet, vilket var ett standard monteringsjobb.
Bild
Bild
Bild
Bild
Slutmonteringen av elektroniken gick hyggligt smärtfritt. Upptäckte att den var rejält framtung, så batteriet monterades på en släde så den kom så långt bak i kroppen som möjligt.
Bild
Bild
Bild
Sedan gjordes ytterligare en avvägning och då var den fortfarande alldeles för framtung. Det visade sig att 75 gram i baken var nödvändigt för att hitta rätt. För att lösa det fick jag göra ytterligare en liten släde som dels låser vikten i nederkant och dels stödjer upp kroppen när jag gjorde mitt hål (vänster limmas i kroppen, höger är vikten). Den måste ju gå att ta bort och lägga till vikter för framtida behov:
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan limmades canopyn på. Den har en komplicerad form, så det skall klämmas på många ställen samtidigt för att bli bra. Provade med den beryktade tvättsvampsmetoden som visade sig behöva ytterligare förstärkning av stödpinnemetoden. Jag får se imorgon om den kombinationen av metoder gjorde susen.
Bild
Imorgon blir det den stora dekal-dagen. Jag gissar att den blir full av svordomar och luftblåsor, men hoppas ändå att det slutar lyckligt.

Återkommer med lite slutbilder och viktuppgifter.

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Staffan B » tis 01 dec 2015, 14:33

Hepp ! här händer det tydligen saker ute i stugorna, ska bli kul att se vad som dyker upp till våren/ sommaren 8-) Kul att du fått lite tid över Emil.
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Linkan » mån 30 nov 2015, 23:11

Snygg kärra! Jag har en på samma tema som just blivit uppackad ur lådan. Fart! Jag vill bestämt påstå att landställsinfästning och motorspant alltid ska få sig en större översyn när man "bygger" arf. Ser fram emot våren, det borde bli ett halvdussin nya kärror på fältet 8-)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Emil » mån 30 nov 2015, 21:55

Ja du Staffan, jag tror de har hyrt in en svetsare från samma firma som byggde Öresundsbron :shock: Vi får hoppas att den i alla fall är tät...
Victor, jag läste också det. När jag sedan såg konstruktionen var det svårt att bli imponerad. Nästa steg blir att ge sig på det ämnet. Jag har en idé och lite material. Vi får se hur långt det räcker. Två varianter finns, en lite krångligare och mer skalenlig och en som förmodligen fungerar lika bra, men inte lika skalenlig. Jag skall lura lite till, så får vi se hur det blir. En sak är i alla fall säker - det är kul att vara igång igen :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav VictorBjörkman » mån 30 nov 2015, 10:21

Riktigt häftig kärra det där! Var själv sugen på den när jag först såg den. Läste en artikel i RCM&E och en sak de noterade var att landställsinfästningen inte var optimal, men det har du säkert redan funderat ut någon bra lösning på om jag känner dig rätt! ;)

Keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
VictorBjörkman
 
Inlägg: 229
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 00:00

Re: Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Staffan B » sön 29 nov 2015, 20:06

Roligt projekt Emil, den kärran blir det nog bra fart i :D men en fråga bara, vem har svetsat i hop ljuddämparen ?? Yrkesskolan? Jisses det var rejält :o
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 01:00
Ort: MAGRA SOLLEBRUNN

Seagull Radial Rocket ARF

Inläggav Emil » sön 29 nov 2015, 18:34

Jag hittade en kärra som jag instinktivt tyckte om. När det blir på det viset letar sig allt som oftast fingret till köp-knappen. Så även denna gång :-). Det är en kärra avsedd för 82-100 fyrtakt och i min modell skall det sitta en OS-110.
Bild
Kärran har en förlaga som, ser ut så här:
Bild
Först tänkte jag provmontera mitt min nyinköpta pitts-dämpare från Keleo. De hade halva priset en afton, så jag kunde inte låta bli :-).Vid monteringer ser jag att tryckmatningsnippeln går rakt in i cylindern. Jag tyckte det verkade konstigt och mailade Keleo. Det var konstigt, så konstigt att de utan knussel gav mig pengarna tillbaka. Det blev billigt det! det är inte rymdforskning att fixa, bara att såga av, plugga och sätta dit en annan nippel på ett mer lämpligt ställe:
Bild
Dags att montera motorn. Jag blev lite förvånad när det in instruktionsboken bara monterades två-taktare. När jag börjar kika lite på måttangivelserna ser jag varför. Det skall vara 113 mm från brandväggen till propellerbrickan. Det klarar tvåtaktarna enkelt, likaså en saito 82. En Saito 100 eller OS-110 är 115 mm långa. Började med att montera motorfästet på ett lämpligare ställe än det satt:
Bild
Sedan var det extra tydligt att Keleo-dämparen inte gjorde installationen kortare:
Bild
Vad gör man inte då om sågar, filar och slipar en smula:
Bild
Bild
Sedan får man börja laga efter sig igen. Viktigt att inte glömma att förstärka och se till att tank m.m. kan monteras. Här såg man också att motorkåpan minsann skulle fästas i plankningen. Eftersom den är av 1.5 mm balsa, limmade jag dit plywood-klossar där jag skruvar fast motorkåpan. Jag är nästa säker på att det blir bättre. Passade på att lacka med epoxy också:
Bild
Bild
Bild
Bytte tank till en annan som jag hade liggande, tyckte den passade bättre. Yxade till ett enkelt fäste för bakändan av tanken. Framändan såg jag till att den hade en bra låsning när jag byggde om brandväggen. Gas-länkaget gick att fixa på ett smidigt vis, vilket inte alltid är fallet:
Bild
Bild
Sedan hackades det en skvätt i motorkåpan. Den är inte helt färdig, men på rätt väg:
Bild
Bild
Bild

På återseende...
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Föregående

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron