Seagull Spacewalker II -120

Byggen som är på G!

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » fre 05 feb 2016, 19:03

Ja, det blev bra till slut. Det tog lite tid och funderande innan lösningen blev uppenbar. Tack för tipset med en lucka på undersidan! Det var änden på nystanet, sedan var det bara att dra :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Staffan B » fre 05 feb 2016, 08:28

Blev ju kanon Emil :D :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

Inläggav Emil » ons 03 feb 2016, 23:00

Jag visste från början att motorn hade en stadig vikt, men inte om det skulle påverka tyngdpunkten eller inte. Efter ett test var det tydligt att det skulle behövas en rejäl vikt i baken för att tyngdpunkten skulle landa på rätt ställe. Extra tyngder är såklart aldrig den bästa lösningen, så då planerades det att placera höjd- och sidoservon i stjärten.
Det skulle visa sig bli lättare sagt än gjort. Eftersom höjdrodret manövreras av två servon, behövdes ett på var sida. Första tanken var att placera dem synligt från utsidan, under stabben. Problemet var att kroppen var för smal där under, så att servona inte fick plats skavföttes. Att placerade dem framför stabben skulle fungera bra, men det hade blivit för synligt och inte så snyggt.
Efter en lång stunds funderande fick jag en idé :idea: och tog mod till mig och skar upp klädseln på undersidan. Sedan sågades rören till höjdrodren av:
Bild
Bild
Sedan tillverkades en servobrygga och bitar att fylla igen hålen på sidorna. Dessa limmades fast på lämplig plats:
Bild
Bild
En servicelucka är såklart ett måste:
Bild
Stötstängerna tillverkades av 3 mm styva stålpinnar som i sitt tidigare liv har stagat upp en hylla eller två ;) . Min dremel och mitt skjutmått fick återigen bekänna färg när det även tillverkades hål i kroppen på avsedd plats:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan vägdes ekipaget återigen för att se om tyngdpunkten landade bättre. Dock visade det sig att det vore bäst att även klämma in sidoservot där bak. Således tillverkades ytterligare en servobrygga och stötstång med tillhörande hål:
Bild
Bild
Bild
Till slut snyggades installationen till hyggligt och alla skruv fick en skvätt Loctite. Det blev mer pyssel än förväntat, men nu kommer inte kärran att behöva någon extra vikt.
Bild
Bild
Bild
Som ni kanske kan gissa är inte roderhornen original. De är inköpta för 17 kr/st på aircpro. Galet billigt med tanke på att de faktiskt är kullagrade :shock: .

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » tis 26 jan 2016, 21:31

Japp, trevlig motor är det. Hoppas den passar lika väl i verkligheten som i teorin :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Linkan » mån 25 jan 2016, 20:57

Mysig kärra! Och trevligt val av framdrivning måste ju tilläggas ;)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Emil » tor 21 jan 2016, 16:47

Det är inte red bull, utan Swedish Match :D
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Lars » tor 21 jan 2016, 11:03

Nu förstår man vart Red Bull får sina pengar ;)

Snyggt jobbat!
Lars
Kassör

Inläggav Emil » sön 17 jan 2016, 21:27

En liten bit byggande har det blivit i helgen. Tog tag i pilljobbet med att bygga stjärtpartiet. Några wirelås blir det...

Först var det en klassisk limning av stabbe och fena med tillhörande roderytor:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan skulle ekipaget spännas upp med wire. Provade en ny variant av att pilla in wire i hylsan. Normalt drar jag runt wiren utanpå, men det blir inte våldsamt snyggt. Nu provade jag att loopa den runt den andra och peta tillbaks den. Det blir betydligt snyggare, men framtiden får visa om de sitter lika bra. Det känns så i alla fall. NOT! Staffan ringde mig igår och tipsade om en droppe CA i hylsan innan den kläms ihop, då j-lar sitter det! Här kommer några bilder som säkert är en smula tydligare än mina ord:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sedan var det tänkt att wiren skulle ligga och gnida på kroppen, vilket inte gjorde mig nämnvärt entusiastiskt. Tog det säkra för det osäkra och klippte små bitar av löjligt tunn aluminium som jag sparat från en förpackning, drog på dubbelhäftande tejp, bockade och klämde fast. Skyddar i alla fall betydligt bättre än balsa klädd med film.
Bild
Bild
Så här såg det ut när det var färdigt:
Bild
Bild

Sedan klurade jag en skvätt på tankplaceringen. Saito 200Ti har ett integrerat motorfäste som tillsammans med motorn effektivt täcker för hålet genom brandväggen som är avsett för att tanken skall sticka ut. Det tillsammans med att jag ville ha tanken närmare tyngdpunkten och att den satt i högsta laget i förhållande till förgasaren, fick jag göra en specialare. Viktig var att inte missa det faktum att vingarna skruvas fast inifrån med två plastskruv. En i framkant och en i bakkant. Om man flyttar tanken bakåt så täcker även den effektivt alla möjligheter att få fast de främre skruvarna. Lösningen på detta blev en tank som enkelt går att fälla upp vid montage och demontage av vingarna. Som ni ser satsade jag bara på funktion, inte på utseende. Eftersom den sitter osynlig i normalfallet, spelar det mig inte roll. Så här blev det:
Bild
Bild
Bild
På återseende...
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » fre 15 jan 2016, 17:40

Ja, nu är jag på G 8-)

Sålde av en flock kärror och passade på att införskaffa nytt. Det blir nog mer efter denna också :D

Återkommer med mer bilder efter helgen, när jag förhoppningsvis kommit lite längre.
Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Johan J » fre 15 jan 2016, 13:21

Fräääääääckt :-)
Användarvisningsbild
Johan J

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop