En till fråga om en (blivande) cub

Allt som berör modellflyg

Re: En till fråga om en (blivande) cub

Inläggav VictorBjörkman » mån 22 feb 2016, 21:15

Nu är det här lille busen klar! 830 gram med en liten os 10 och 1500mm spännvidd. Hoppas det flyger :roll:

Bild
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav VictorBjörkman » sön 22 nov 2015, 21:42

Tack Staffan! Spännande det här, kikade min stora cub också och det verkar vara samma där med faktiskt. Det blir säkert bra, så länge jag kan bygga rakt! 8-)
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Inläggav Staffan B » sön 22 nov 2015, 17:40

Hej Victor, nej inte alltid. Cub, mycket vingyta kort bakkropp. Kollade på min Cub, Great Planes 20 Cub. Data på den: 0 grader Downtrust på motorn, 2,5 grader + på stabben. Kollade också vinkeln på samma sätt som du och det stämmer bra. Förmodligen ( gissning ) gör de så här för att få ett bra lyft i rumpan. Vet ej vad du har för vinkel på motorn men det brukar ju oftast ligga med lite downtrust 1.5 - 2 grader. Vilket ju också hjälper till att lyfta baken. Så du kan nog lugnt fortsätta bygga enl. ritning. Ha det :D
Den Gamle
Användarvisningsbild
Staffan B
Ordförande

En till fråga om en (blivande) cub

Inläggav VictorBjörkman » sön 22 nov 2015, 01:05

God kväll från garaget! Försöker pula ihop en liten Cub och fick syn på en detalj på ritningen som jag inte riktigt förstår mig på. Linjalen ligger i linje med stabbens underkant, långt ifrån kroppens mittlinje (som jag trodde var någon slags tumregel?) vilket ger vingen en väldigt knepig anfallsvinkel. Men anfallsvinkeln kanske inte mäts i förhållande till stabben?
Så här kommer en bild, förklara för en som är lost!

Bild
Användarvisningsbild
VictorBjörkman

Återgå till Allmänt