Seagull Spacewalker II -120

Byggen som är på G!

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » mån 14 mar 2016, 12:45

Jag har testat APC 17x8, som kändes riktigt bra. ca 8500 rpm. Enligt uppgifter på nätet skall även 16x10 vara ett alternativ. Jag har en sådan som vi kan testa med till våren. Hoppas våren kommer snabbt!!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Linkan » mån 14 mar 2016, 08:37

Den blir ju kalasfin! Vi får grotta ner oss lite i val av snurra till den där spisen. Minns att jag ville ha lite bättre fart i min men kommer inte ihåg vad som sitter på den nu.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » mån 14 mar 2016, 07:57

Raka rör blir det, det är tillräckligt tungt där fram som det är :shock:
Tanken är placerad med den bakre väggen på tyngdpunkten. Ett optimalt ställe :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav RobertH » mån 14 mar 2016, 01:02

Häftigt,
Det ser ut att bli raka rör rätt ut?
Och tanken sitter skapligt långt bak, lite till men då hade det fina fäste rykt..
/Robert
RobertH
 
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Lars » sön 13 mar 2016, 23:06

Grymt!!!
Lars
Kassör
 
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 20 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » sön 13 mar 2016, 22:40

Då har jag äntligen fått ändan ur och gjort det sista småpysslet. Rackans vilken tid vissa saker tar. Så härgick det i alla fall till:
Jag färdigställde motorinstallationen med ombordglöd och gjorde hål i kåpan. För första gången gjorde jag även några bafflar som bättre leder lyften mot cylindrarna. Jag var orolig för att den bakre inte skulle få tillräckligt annars. Till våren får vi se om det lyckades :-)
Bild
Bild
Bild
Sedan gav jag mig på en låsning av tanken. Eftersom den är ledad för att komma åt att fästa vingskruven, så kan den fällas upp i tid och otid. Cockpiten håller den på plats, men eftersom den sitter ed magneter i bak-kant, kommer det inte att hålla tillräckligt. Jag knåpade till ett litet skjutreglage som lätt kan öppnas när tanken behöver vikas upp. När jag ändå var igång så färdigställdes även elektronikinstallationen.
Bild
Bild
Bild
Efter det var det dags för invägning. Jag placerade batterierna så lång bak som jag trodde det var möjligt att få till och såg till min fasa att det fortfarande behövdes tyngder i rumpen för att bli bra. Tusan också! Ja, ja - ibland får man ge sig. Jag tog och målade lite hjulbalanseringsvikter så att de i alla fall inte syns på avstånd. Byggde en liten brygga för att kunna skjuta in batterierna i kroppen. Eftersom det är LIPO vill jag lätt kunna plocka ur dem vid laddning.
Sammantagen blev det 115 gram i rumpen och jag klarade nästan målvikten på 6000 gram, det blev 6005 gram. Det innebär 78.5 gram per kvadratdecimeter. Hyggligt ändå.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan var hon klar. Eventuellt skall det på en dekal eller två, men det får framtiden utvisa. Nu gäller det att hinna med alla andra projekt, så det kan flygas som tusan när våren kommer.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På återseende!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » sön 21 feb 2016, 10:42

RobertH skrev:Fräckt med panelen som en del av pilotens instrument.
Lite riktig aluminium här och där gör underverk.
Kylflänsarna, är dom av plåt bitar varvat med trä? eller har du sågat på något sätt?
Jag komm nyss på att man kan fejk nita plåtarna med en väldig fart, mha. en sådandär fjäderbelastad körnare (svagare fjäder och slipad topp) samt Topflites nit mall.. två nitar i sekunden

/Robert


Aluminiumen jag fick av dig är riktigt bra eftersom den är mjuk och formbar. Till kylflänsarna är det dock tunn plywood varvad med tunn balsa. På det ett lager silverfärg och sedan lite grovpenslad svart färg för att det skall se lite skitigt ut.
Riktigt bra idé med den fjäderbelastade körnaren!

Linkan skrev:Bra jobbat Emil! Den motorn blev ju riktigt fin! Visst är det roligt att förbättra och förfina? Bara man tänker utanför boxen så kan man ska allt av nästan ingenting.


Det är absolut kul att göra något extra. Jag blev extra motiverad när jag såg hur den medföljande motor-dummyn såg ut. Nu hade jag inte för avsikt att bygga något i exakt skala, även om tanken föresvävade mig. Jag är i alla fall glad att 1,5 timmes arbete gav ett bättre resultat än ABS skräpet :D
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Linkan » lör 20 feb 2016, 22:17

Bra jobbat Emil! Den motorn blev ju riktigt fin! Visst är det roligt att förbättra och förfina? Bara man tänker utanför boxen så kan man ska allt av nästan ingenting.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1326
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav RobertH » lör 20 feb 2016, 21:03

Fräckt med panelen som en del av pilotens instrument.
Lite riktig aluminium här och där gör underverk.
Kylflänsarna, är dom av plåt bitar varvat med trä? eller har du sågat på något sätt?
Jag komm nyss på att man kan fejk nita plåtarna med en väldig fart, mha. en sådandär fjäderbelastad körnare (svagare fjäder och slipad topp) samt Topflites nit mall.. två nitar i sekunden

/Robert
RobertH
 
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Seagull Spacewalker II -120

Inläggav Emil » lör 20 feb 2016, 18:15

Nu har jag kommit en bit till. Jag började med att limma fast vindrutorna och piloterna i cockpiten:
Bild
Sedan var det dags att se över infästningen av cockpiten. Den är tänkt att sitta med 4 synliga skruvar från utsidan, vilket inte föll mig på läppen. Dels var det fult och dels tycker jag det tar för lång tid pillra med lösa skruvar (som har en förkärlek att försvinna i högt gräs). Sedan hade jag planerat ombordglöd, vilket ger en extra strömbrytare på utsidan kroppen, vilket inte heller är så tjusigt. Lägg sedan till två acc-varnare, så börjar kärran se ut som en julgran. Efter en stunds funderande valde jag att tillverka en lite panel med strömbrytare och acc-varnare. Panelen sitter fast i kroppen och ett hål i golvet i cockpiten ger åtkomst. Cockpiten sitter nu med en magnet i bak-kant och ett litet skjutreglage i framkant. Skjutreglaget passar i ett hål med en metallbricka i slutet och på änden av skjutreglaget sitter en magnet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter det skulle motor-dummyn monteras. Jag plockade upp den ur sin påse och kände kväljningar. Fruktansvärt ful och opraktisk. Att limma fast den snyggt är ungefär lika lätt som att gå på toaletten utan att ta av sig byxorna. Lövtunn, spröd och vakuumformad plast.
Bild
Jag tänkte istället ge mig på att tillverka en egen motordummy. Har inte för avsikt att skapa ett mästerverk i detaljskala, utan bara göra något som ser trevligare ut än det medföljande skräpet. Jag hade fått tunn aluminium från Robert, köpte böjbara rör från MBS och på Biltema hittade jag aluminiumtejp. Det blandat med lite tunn plywood, balsa och färg så blev det en sådan här:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sedan monterade skevroder och servon i vingen. Jag bytte ut medföljande linkar till lite robustare och glappfria prylar.
Bild
På återsende!
Användarvisningsbild
Emil
 
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 01:00

Nästa

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron