Ja det gäller att börja i tid om man skall bli klar till våren.
Här kommer lite om nitarna.. igen, men jag kan inte låta bli att lägga några timmar på detta, nu med förfinad teknik, och mycket högre hastighet
Denna kärra var ju färdigmålad och helt ok, så taktiken blev att göra panel linjerna med blyerts eller tuch och nitarna i samma färg som målningen.
Gick till färgafären och köpte en prov burk i samma kulör (endel butiker kan mäta fram NCS koden) med billig tjock väggfärg.
Kanylen är nu mycket tunnare 0,6mm ytter dia, ger bättre kontroll och mindre nitar (planslipad i ändan 90gr)
Samt Topflite nit mallen, hälften av alla nitarna (= ena raden i en dubbelrad) fylldes i med blyerts mha. mallen, för att kunna hålla jämt avstånd
den andra paralell raden gjorde jag på frihand. sen var det bara att köra på 2 i sekunden, en vinges ovansida gjordes på en kväll. tils krampen i handen blev för mycket.
Blir det för mycket färg/blob eller placerings miss, är det bara och gilla läget, hopplöst tidskrävande att ta bort.
Nån mer som vill nita med navyblue, så är det bara att höra av sig, jag har färg så det räcker för några miljoner nitar
Nästa steg blir uppmätning, anfalsvinkel på vinge och sätta stabben, nu med hjälp av laser.

- 0,6mm kanyl mall och vanlig väggfärg
- 7.JPG (137.02 KiB) Visad 3451 gånger

- Att inte nit färgen blev exakt om befintlig färg gör inget, ser bättre ut
- 8.JPG (91.37 KiB) Visad 3451 gånger

- nit ritning uppförstorad til samma storlek som modellen, ochså bra att ha vid inmätning av stabben i landningställ.
- 9.JPG (87.74 KiB) Visad 3451 gånger