Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Byggen som är på G!

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inläggav RobertH » sön 18 feb 2018, 22:48

Ja det är kul att nån gång göra allt från grunden som man själv vill ha det, då kan det räcka med en vinge, gött att slippa flyg kroppen denna gång.

Här kommer lite mer bilder på bygget, jag bockade till en Al tråd för att kolla att ställ vinklarna blev rätt när jag skulle borra ställ axel hålet på rätt ställe och med rätt vinklar, både i höjd 10gr och i sida 12gr, sen kan man se borrfixturen som behövs för att få det hela rakt

V1a.JPG
utprintat och spraylimmat på plywood, för manuell sågning och slipning
V1a.JPG (151.51 KiB) Visad 1891 gånger

V1.JPG
Plywooden nästs ihop 2 och 2 spar ju lite jobb, en sticksåg är bra att ha för lätthålen, annars blir det jobbigt att ständigt ta loss sågbladet från jiggsågen
V1.JPG (198.72 KiB) Visad 1891 gånger

V2.JPG
Vingbalken glasfibrad, på 2mm pluwood
V2.JPG (142.06 KiB) Visad 1891 gånger

V3.JPG
gäller att fixera balken ordentligt på byggbordet, märkte att svarv kutsar är väldigt behändiga när det gäller att placera spryglar mm. i rät vinkel, i bakgrunden syns den lilla sticksågen.
V3.JPG (226.67 KiB) Visad 1891 gånger

V4.JPG
spryglarna på plats, dom som går genom vingbalken får delas och fästs in med en klurig sågning o kil
V4.JPG (228.35 KiB) Visad 1891 gånger

V5.JPG
Nu kan man se den speciells ställ infästningen, som skall bli en glasfiber box, integread med ving klädsel, i förgrinden ligger en ställ dummy av Al tråd bockad i exact rätt vinkel för att det hela skall bli rätt i slutändan
V5.JPG (162.3 KiB) Visad 1891 gånger

V6.JPG
Här borras ställ axel hålen
V6.JPG (157.59 KiB) Visad 1891 gånger


Lite om vingprofilen
Jag gjorde en reserch på nätet ang. viken vingprofil som passar bäst till warbirds, många menade att NACA 4216, 2416 eller liknande var bäst, Orginal kärrorna använde ibland dessa, Fw'n hadde en NACA 23015 i vingroten.
Då undrade man ju vad är en NACA4216? svar får man på NACA hemsidan, där kan man plotta ut profiler i rätt storlek till sin vinge.
http://airfoiltools.com/airfoil/naca4di ... 0&yt0=Plot

Man kan ochså jämföra olika profiler, och studera olika diagram.

Men förklaringen till NACA 4 siffriga profiler var: första siffran är var den maximala camber ligger i procent från framkant, altså 40 % (snabba plan verkar ha den längre bak medans frakt plan kan ligga på 20%
2 an står för storleken på cambern, i % talar om hur konkav vingens undersida är (camber är vingens förmåga att generera lyftkraft utan motor... typ segelflygplan) warbirds har ju kraftig motor.. därför ligger den bara kring 2%
Dom 2 sista siffrorna är dom viktigaste, det är vingens tjocklek i % av kordan. 15,16,17% är vanliga värden, bättre lyftkraft till ett större luftmotstånd... men har man kraftig motor så kompenserar ju det en tjock vinge, och man kan få med sig tunga ställ mm. :)
Men efter ytterligare web surf, så kom denhär Selig profilen fram, hyllad av nånga warbirds entusiaster, som TopFlite använder sig av, han lär ha special designat den till TopFlite's modeller.
Oftast har man en tjockare profil i ving roten och en procentuelt tunnare i vingspetsen, man vill inte belasta vingspetsen med för mycket lyftkraft, för att minimera risken till ving topps stål, sk. vingklippning vid start... har man ju varit med om :(
NACA.JPG
NACA en väldigt bra webbsida
NACA.JPG (156.55 KiB) Visad 1891 gånger

s8036-il_l Topflites P47.jpg
Min valda Selig 8036 i ving roten och 8037 i vingspetsen
s8036-il_l Topflites P47.jpg (80.9 KiB) Visad 1891 gånger
RobertH
 
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inläggav Linkan » sön 18 feb 2018, 08:17

Mycket häftigt projekt!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan
 
Inlägg: 1360
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Ort: Alingsås

Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inläggav RobertH » tor 15 feb 2018, 22:34

Hej,
Här kommer lite bilder från ett av mina vinterprojekt, en ny vinge till min gamla ESM FW 190, som har en glasfiber kropp skala 1:5,8 och en OS 200 FS i nosen.
Anledningen till detta projekt var mitt besök i Tyskland i sommras där jag kunde beskåda orginalet. Jag blev väldigt sugen på att ta fram en ny landnings ställ lösning, enligt orginal stuk
Fw'n har ju ett orginellt utseende med sin speciella ställ vinkel, snedstöttan som ochså drar in stället, den smarta placeringen av hjulen under flyg kroppen, där det finns gott om plats, ställbenet har den en ganska simpel utformning/infästning in i vingbalken som är dragen väldigt långt fram till ving nosen. indragningen sker mha. en elmotor, Fw lär ha varit först med detta, passar då väldigt bra att göra med ett vanligt långsamt servo.
Det är få RC modeller som har kopierat allt detta, svårt med de tillgängliga modulära hobbyställen. (indragnings vinkeln är bara 76 grader)
Altså behövs även en helt ny vinge, med en speciell vingbalk av glasfiber, där stället kan sitta fast i.

Vingen blir klädd med epoxy platta.. ja den är bara 0,3mm tjock. och den får en ny vingprofil "Selig 8036/8027" med 16% tjocklek (procent av cordan) profilen lär vara framtagen speciellt till Topflites välflygande P47'a mfl.
Den får en 2 graders "washout" dvs. en vridning av vingtoppen för att minska anfallsvinkeln i förhållande till vingroten (hjälper till att förhindra ving klippning)
Dom yttre spryglarna är av 3mm balsa, dom runt ställ finfästningen är av 2mm flygplans plywood med glasfiber förstärkning, resten är av 3mm lättvikts plywood.
Vingbalken består av 2mm plywood kärna med 1mm glasfiber på varje sida. Detta sprygel skelett väger 800 gram

En helt egen designad vinge kräver ett cad program, att cadda från grunden i ett vanligt 3D program stulle ta väldigt mycket tid, som tur är så fins det speciella, parameter styrda ving design program för modellflyg, det jag valde var DevVing2 för 35Euro http://www.devcad.com/eng/devwing.asp
Man fyller helt enkelt i ving data i 15 st flikar så växer en 3D vinge fram, och i slut ändan så får man ut print eller fräs DXF fil på alla ingående detaljer. jag ordnade alla delarna så att dom passade på A3 papper, spraylimmade på dom på pluwood skivorna och jigsågade. Magnus på MBS nämde att han kunde fräsa ut efter DXF fil med sin utrustning.
Helst skulle man ju vilja köpa en såndär Kina laser som skär ut med 50W Co laser, kostar som en bättre RC motor.. med andra ord nästan inget.. :)

Här kommer en bildsvit som intro till RC cad programmet,2500 vingprofiler att välja på ligger med i programmet. finns även variant för flyg kroppar. Det tar ca 1-2h att definiera en hel vinge med allt, man får även ut vikten på konstruktionen.

a3.JPG
Här är exempel på hur avancerade vingar man kan skapa, tyvärr kan man inte rita några egna linjer eller kurvor
a3.JPG (350.99 KiB) Visad 1008 gånger

a5.JPG
Här är fliken där man definierar panelen och spryglarna, formen får man genom att lägga upp en .jpg bild på vingen som underlägg
a5.JPG (197.6 KiB) Visad 1008 gånger

a2.JPG
Här väljer man vingprofil ur en profil databas, man kan modifiera tjockleken till den man vill ha. i mitt fall 16% lite tjockare för att få bättre lyftkraft. Till höger i menyn ser man de 20 tal flikar där man definierar olika delar på vingen.
a2.JPG (115.71 KiB) Visad 1008 gånger

a6.JPG
Här är en väldigt bra flik, den där man definierar sk. building tabs, vilket hjälper att bygga en rak eller vriden vinge, beroende på hur man definierat detta. bla. sk. washout
a6.JPG (152.01 KiB) Visad 1008 gånger

a1.JPG
Här är altså mitt alster, en 2m vinge till ESM fw 190, med orginal ving balk vinkeln där stället skall sitta, sprygelskelettet väger 800 gram
a1.JPG (190.73 KiB) Visad 1008 gånger

a2a.jpg
En orginal ritning är bra att ha, den röda linjen är Fw's vingbalk, blå linje är ställ benet och de gröna är de 2 spryglar som bär ställ lasten
a2a.jpg (274.54 KiB) Visad 1008 gånger

a2b.jpg
Skiss på landnings stället, indragnings motorn/servot sitter bakon knäleds infästningen
a2b.jpg (98.39 KiB) Visad 1008 gånger
Senast redigerad av RobertH mån 19 feb 2018, 22:21, redigerad totalt 1 gång.
RobertH
 
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24

Föregående

Återgå till In the workshop

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron