Piper Pawnee från Hangar 9

Byggen som är på G!

RE: Positions/landningsljus mm

Inläggav andersk » mån 15 jun 2009, 15:02

Hej Johan
Har du alla elektronikprylarna?
Om inte kolla med Thomas på MODEX RC han visade upp häftiga möjligheter till en hyfsat billig peng, när vi var på modellmässan i Aeroseum tidigare i år.
Då hade han monterat allt i en depronkärra. Fanns många varianter på posljus-uppsättningar låg vikt smidiga enheter och kablar.
Användarvisningsbild
andersk

Re: Piper Pawnee från Hangar 9

Inläggav Linkan » sön 14 jun 2009, 21:18

Johan J skrev:Har kört fast lite också på canopyn, får inte bort färgen på ngt bra sätt. Men det ger sig!

Hur var det på warbirdsen, fanns det lampor att tända om man kände sig manad?

Prova med bromsolja, löser färg fint. Jag är dåligt påläst hur det var med belysning, landningsstrålkastare mm.
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan J » sön 14 jun 2009, 20:40

Nja, har väl varit lite tunnsått med framsteg det sista.. På en månad har jag bara fått fixat trottellinkaget, skäms på mig :roll: Har kört fast lite också på canopyn, får inte bort färgen på ngt bra sätt. Men det ger sig! Håller just nu på med ett annat flygande ting som kom emellan.

Ah, det hade varit snyggt.. Men är lite osäker på hur mycket ljus det egentligen ska vara, på tiden det begav sig flög man ju inte direkt i mörker.. Men en rotating beacon måste man ju ha iallfall. Hur var det på warbirdsen, fanns det lampor att tända om man kände sig manad?
Användarvisningsbild
Johan J

Hur går det?

Inläggav Linkan » tis 09 jun 2009, 21:35

Händer det något med maskinen? Du får slänga i en sådan här: http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/15BF534BD549D4A6C1257589003FF0D1?OpenDocument&CartID=2286-
Är själv sugen på en sådan till Corsairen, dock är det kanske lite väl många lampor för en warbird. Men på din hade det varit klockrent!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan J » ons 18 feb 2009, 23:52

Med lite fundering har jag lyckats klura ut hur jag kan ändra om i kroppen och förhoppningsvis få lite lastutrymme :) Genom att flytta radioutrymmet från platsen framför piloten och lägga det under cockpit så får jag ett hyfsat utrymme placerat ovanpå tyngdpunkten, vilket är bra!

Första steget blev att meddelst Dremel och diverse knivar rensa ut det gamla radioutrymmet..

Bild

Första väggen i pudertanken inlimmad;

Bild

Lite omändringar i cockpit med;

Bild

Baksidan på pudertanken;

Bild

Får se hur bra det blir, i botten på tanken måste det ju till ett utlopp, fast där sitter ett rejält glasfiberrör som vingstålet löper i Bild
Ska nog klura ut något bra där med!

Stay tuned!
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Johan J » sön 08 feb 2009, 21:04

Så, fått byggt lite igen.. Medans fingrarna fick hämta sig efter våtslipandet började jag titta lite på motorinstallationen.. Ganska snart uppenbarade sig två små problem. Motorbocken som var medskickad var visserligen en ganska rejäl i aluminium men passade inte till min motor. Blev att ringa till Model-Craft och beställa en OS-motorbock anpassad till 91an jag tänkt använda. Tyvärr var den restad, får vänta tills slutet av månaden. Specifikationerna säger 56-82 4-t, antingen får det bli 70 eller 91, börjar med 91an så får jag se hur det går. I bakhuvudet finns ju en önskan om en aning extra kraft.. Förebilden var ju rejält motoriserad med, allt från 150 till 260 hästkrafters motorer förekom i vad som egentligen är en Super Cub med vingarna under.

Det andra lilla problemet är att min motorinstallation blir för lång, detta löstes enkelt med att kapa av 11 millimeter på framkroppen!

Bild

Bild

Har också börjat titta och fundera lite på radioinstallationen, hade gärna möblera om lite i kroppen så man fått ett fritt utrymme för eventuell last.. Tyvärr är den lite knepigt byggd, får se hur långt man kan komma med detta!
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Linkan » tis 27 jan 2009, 22:48

Jag hade valt variant fast. Måste ju vara enklast att få till tycker jag. Roligt med skalariktiga detljer!
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan J » tis 27 jan 2009, 20:55

Jo, motor blir det allt, satsar på en som sölar, puttrar och tänder vartannat varv. Blev lite sur i dag när jag skulle beställa motorfäste, fanns ju inte på lager utan får vänta till början av mars Bild

Fungerande besprutningsaggregat vore rätt häftigt, har lurat en hel del på det. Problemet är att få plats med det man ska sprida ut.. Modellen är väldigt lätt byggd vilket är bra, samtidigt gör detta att det är lite svårare att modda i kroppen. Får se om det blir fungerande eller bara dummy. Finns två varianter att välja på, för fast eller flytande materia

Fast form;

Bild

Flytande form;

Bild

Eller så kan man vara riktigt jobbig och kombinera :) Dock inte sett detta på någon svensk maskin..

Bild

Inte har man fått byggt något heller sen sist.. Men i morgon ska jag!
Användarvisningsbild
Johan J

Inläggav Linkan » fre 23 jan 2009, 12:56

Hur går det för dig?
Vad blir det för motor i kärran? Elmotor och tvåpluttare är uteslutet förmodar jag :roll: . Är det några andra specialgrejer planerade? Ett fungerande besprutningsaggregat borde du kunna fixa...... 8)
Att mäta är att veta
Användarvisningsbild
Linkan

Inläggav Johan J » ons 21 jan 2009, 22:26

Nja så stor är den inte, ''bara'' 202 cm, skala 1/5,4 av någon underlig anledning (förmodligen för att försvåra allt) Bild
Användarvisningsbild
Johan J

FöregåendeNästa

Återgå till In the workshop